Deli de Luca – norgesmester i sunn fastfood

NM-vinnere: Anne-Katrine Aa, kategorisjef for mat i Deli de Luca og Shoana Ostadi, som driver Deli’s Kitchen.
Opplysningskontoret for frukt og grønt har for andre år på rad slått et slag for mer næringsriktig mat i farta og arrangert konkurransen NM i sunn fastfood. Denne gangen var det Deli de Luca som nådde helt til topps med sine flotte ‘Perfect picnic’-salater.
Kjeden har totalt åtte ulike salater i tre prisklasser.

– Juryen har  lagt vekt på at dette er et produkt hvor en hendig emballasje og gunstig pris er med på å gjøre det lettere å velge salat i farta. Salatene har en variert og spennende sammensetning, sa direktør i Opplysningskontoret for frukt og grønt, Guttorm Rebnes, på vegne av juryen. Juryen bestod i tillegg av Camilla Andersen, ernæringsfysiolog hos Opplysningskontoret for frukt og grønt og Odd H. Vanebo,  mangeårige redaktør i fagbladet FastFood.

Lar grønnsakene spille hovedrollen

Kåringen foregikk på Fastfood-scenen til Fastfood & Cafe på Norges Varemesse på Lillestrøm torsdag 18. februar. Det var et godt oppmøte ved scenen og de aller fleste av konkurransens ti finalister hadde møtt opp for å motta diplom, heder og ære.

– Det er gøy å se hvordan grønnsakene er på vei til å ta over en større del av tallerkenen, sa Camilla Andersen i sin appell. Det er nå flere og flere eksempler på kjeder som lar animalske proteiner stille i andre rekke. – Man trenger ikke lenger være «veggis» for å nyte et vegetarmåltid, sier hun i en pressemelding.

I Deli de Luca satser de på valgmuligheter og gir kundene tilgang på flere typer kalde vegetar- og veganretter, i tillegg til grovere bakeprodukter. – Og dere skal ikke se bort fra at det kommer en varm vegetarrett etter hvert hos Deli de Luca, sa Anne-Katrine Aa, kategorisjef for mat, i sin takketale. Hun tok imot pris sammen med Shoana Ostadi som driver Deli’s Kitchen som produserer salatene.

Fokus på mindre porsjoner og «grønnere» retter

Max Delifresh og Patricias gatekjøkken tok henholdsvis 2. og 3. plass med sine kyllingburgere. Juryen la i sin vurdering vekt på Max sitt fokus på et helhetlig, sunnere sortiment, og at de møter forbruker ved å «grønne opp» hamburgermåltidet. Dette er et tilbud som når ut til viktige målgrupper. I sin vurdering av Patricias gatekjøkken la juryen vekt på at de har en helhetlig tankegang rundt sunnhet i menyene med fokus på friske grønnsaker og mindre porsjoner.

Hensikten med konkurransen, som arrangeres i samarbeid med fagbladet FastFood og fastfood.no, er å motivere aktørene i bransjen til å servere mat med mer frukt og grønnsaker. Konkurransen har vært åpen for alle spisesteder og butikker som lager og serverer mat til folk i farta. Det har også vært mulighet for publikum å melde på sitt favorittspisested.

Premien er en gourmetopplevelse for to personer.

Årets ti finalister

  • Esso Stranda
  • Blender.no
  • Deli De Luca
  • Orkla
  • Max Delifresh
  • Fresh (NorgesGruppen ASA)
  • Patricias gatekjøkken as
  • Anne på landet
  • Meskano
  • Kvikk Bar AS

 

INGEN KOMMENTARER

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR