Annonser på Kjøkkenskriveren

buffet-2

NYTT REGELVERK: Tanken bak det nye regelverket er at forbrukerne har rett til å vite om det er noe i maten som de kan reagere på, og gjøre dem syke. Foto: Shutterstock

Annonser på Kjøkkenskriveren

Nå må kjøkkenpersonell kunne svare for hva maten inneholder

12. september 2014

13. desember innføres nye felles merkeregler for Norge og hele EU. Alle som serverer mat må kunne gi informasjon om hva maten inneholder. Spesielt viktig blir det å ha oversikt over allergener – også i uemballert mat.

«Hurra – en allergisk gjest» heter informasjonsheftet om de nye merkereglene til Norges Astma- og Allergiforbund. Hvor høyt og rungende storkjøkken rundt om i landet vil rope hurra i desember er ennå uvisst. Da skal alle i virksomheten kunne gi korrekt informasjon om de ingrediensene som fins i den maten de serverer. Tanken bak det nye regelverket er at forbrukerne har rett til å vite om det er noe i maten som de kan reagere på, og gjøre dem syke. Ifølge regelverket er det 14 ingredienser eller allergener som det må informeres om til spisegjesten. Slik merkingen gjelder allerede for emballert mat. Fra desember gjelder det også for ikke-ferdigpakket mat.

Bransjestandard

Kost- og ernæringsforbundet har hatt møte med Mattilsynet om de nye merkereglene. Forbundet mener likevel at det er flere forhold rundt regelverket som fortsatt er uklart. Hva er bra nok og hva gjelder for hvem?

–Derfor har vi invitert Mattilsynet og satt det nye regelverket på dagorden på vår årlige samling for lokalavdelingslederne i oktober. Vi håper å få oppklarende informasjon som våre tillitsvalgte kan spre lokalt, sier leder Arnt Steffensen.

Kost- og ernæringsforbundet holder for tiden på med en gjennomgang av Nasjonale retningslinjer for god hygienepraksis i institusjonskjøkken. Det kan bli aktuelt å få med merkeforskriften i den reviderte versjonen for på den måten komme med en standard for institusjonskjøkken.

Databasen vokser

Teknologiselskapet Millum har over flere år arbeidet med å bygge opp en elektronisk produktdatabase (pdb) for næringsmidler. Selskapet ser nå en økt interesse for å bli en del av databasen.

–Det er et spørsmål om timing. De nye merkereglene er like rundt hjørnet og flere skjønner selv at det begynner å haste, sier markedssjef Susanne Hegg i Millum.

Per i dag er det rundt 4000 produkter i databasen. I løpet av høsten vil omtrent 3000 flere produkter være tilgjengelig med fullstendig ingrediensliste. Disse kommer fra 25 av våre største næringsmiddelprodusenter.

Matinformasjonsforordningen 1169/2011 skal sikre trygg mat for alle forbrukere. Millum har nærmeste til det kjedsommelige fortalt i Kjøkkenskriverens spalter at kjøkkensjefer må legge press på sine leverandører. Dette for at matprodusentene skal dele informasjonen om sine produkter og gjøre dem lett tilgjengelig. Det vil gjøre hverdagen enklere for alle som lager mat, enten det er på institusjonen, kantina eller på hotellet.

Krav ved anbud

I Helse Vest/Helse Førde har det nærmest blitt en forutsetning at de kan hente ut nødvendig produktinformasjon fra Millums database på en rask, sikker og effektiv måte. I helseforetaket har det blitt et krav ved anbud på matvarer at leverandørene skal være tilknyttet Millum. Dette fordi alle opplysninger som sykehuset oppgir på sine produkter og matretter skal være korrekte – enten det gjelder på etiketter, ved næringsberegning, eksterne og interne varebestillinger eller i produksjonsplanleggingen.

–De leverandørene som velger å ikke være med i databasen kan fort falle bort i en anbudsvurdering hos oss. I det daglige arbeidet på kjøkkenet, der mye av planleggingen gjøres, blir det selvsagt et merarbeid for kokkene om de må legge inn dataene manuelt selv. Konsekvensen blir fort at man velger bort disse produktene, sier Torstein Solset, konstituert direktør intern service Helse Førde.

Ved Helse Vest skjer all planlegging og styring elektronisk.

Solset bekrefter at de nye merkeforskriftene vil forsterke behovet for at kjøkkenene har og får produktopplysninger fortløpende, og at disse er koblet opp elektronisk mot det systemet som de bruker.

–Kjøkken som har et godt styringssystem og ansatte som har mulighet til å hente sine produktopplysninger elektronisk fra Millum, vil ha en betydelig enklere arbeidsdag enn de som ikke har det, tror Torstein Solset.

Del artikkel...