KJØKKENSKRIVEREN nr. 3 - 2024

Vil ha frimerke med duft av norsk grovbrød Det franske postvesenet lanserte nylig et duftfrimerke for å feire den verdenskjente baguetten. Nå utfordrer Opplysningskontoret for brød og korn statsminister Støre, matminister Pollestad og Posten til å følge etter franskmennene og lage et norsk frimerke med duften av norsk bakst. President Emmanuel Macron har beskrevet det franske bakverket som «250 gram magi og perfeksjon». Torunn Nordbø, daglig leder i Opplysningskontoret for brød og korn, mener norske bakverk har minst like stort duftpotensiale, og trekker frem tre favoritter. – Nordmenn er et brødspisende folk. Der franskmennene går med baguetter under armen eller i sykkel- kurven, har vi nordmenn grovbrød i matpakke eller på tur i skog og fjell. Duften av nybakte grovbrød er det lite som slår, og når brunost- skiven nærmest smelter på den rykende ferske skiva går man rett i barndommen. På den søte siden har Nordbø trukket frem to klassikere, en til fest og en til kaffeslabberas, som også barn elsker; skolebrød og bløtkake. Nordbø ønsker seg en folkeavstemning om folkets favorittduft av de tre bakverkene, og vil gjerne høre hva Støre og Pollestad vil foretrekke å sniffe på postkortet. – Lukten av fisk og olje trenger vi i alle fall ikke å få i postkassen, sier Nordbø med et glimt i øyet. I likhet med andre som har satt sitt særpreg på byen og landet, har mannen bak verdens første langtidsholdbare og smørbare ost, fått sin stjerne på Walk of fame i Bergen. Det er akkurat 100 år etter at innovasjonen hans så dagens lys. Nylig kunne en stolt administrerende direktør fra Kavli, Kristine Aasheim, motta heder og ære på vegne av Olav Kavli, mannen bak verdens første, langtidsholdbare smørbare ost. Denne innovasjonen ble starten på et 100 år gammelt industrieventyr som fortsatt lever i beste velgående. I GODT SELSKAP Erna Solberg overrakk stjernen og sammen med Torstein Selvik avduket hun også stenen til O. Kavli, som ligger side og side og i godt selskap av andre bergenske personligheter. Sammen med Olav Kavli fikk i år Amalie Skram, nylig avdøde Bjarne Rieber, Dag Steinfeld, Sportsklubben Brann, Bernt Hellesø, EDG, Paul Christian Rieber og De Musikalske Dvergene, hedersutmerkelsen. TRE TING FORKLARER SUKSESSEN Den fortsatt så populære smøreosten så dagens lys under navnet Primula. Det var først etter mye prøving og feiling at Olav Kavli, født Ole, lykkes med sin banebrytende innovasjon. – Tre ting kan forklare suksessen: den er enkel, praktisk og fantastisk god – det går aldri av moten! I Olav Kavlis ånd fortsetter vi med å utfordre oss selv og stadig lage nye smaksvinnere og se nye bruksområder og muligheter for smøreosten, sa Kristine Aasheim under overrekkelsen. Selskapet Unicharm lanserte denne måneden en verdensnyhet i Japan. Landets synkende fødselsrate kombinert med en stor eldrebølge, gjør at behovet for voksenbleier øker i takt med at behovet for barnebleier synker. For å møte den økte etterspørselen selger Unicharm nå resirkulerte bleier, skriver The Guardian. Bleiene er såkalt «horisontalt» resirkulert, noe som betyr at gamle bleier gjenvinnes til å bli nye bleier, fremfor å resirkuleres til et annet produkt. Men hvordan i all verden får de det til? Ifølge Unicharm steriliseres de gamle bleiene før de gjennomgår en blekeprosess. Ved hjelp av luktfjerningsteknologi som blant annet involverer ozon, blir både uønsket lukt og bakterier brutt ned. Et ekspertutvalg sier ifølge Unicharm at de resirkulerte bleiene er hygieniske, og har allerede vært i bruk i enkelte sykehus og pleiehjem. Nå blir de resirkulerte bleiene tilgjengelig for allmennheten. Etterspørselen etter voksenbleier forventes å øke ytterligere i Japan de neste årene. Barnebleier går derimot en usikker fremtid i vente, og selskapet Oji Holdings kunngjorde tidligere i år at de vil slutte å produsere bleier for barn til fordel for voksenbleier. Stjerne til mannen bak 100 år gammel suksess Gamle bleier så gode som nye WALK OF FAME: Akkurat 100 år etter at Olav Kavli fant opp den store innovasjonen som innledet et industrieventyr, får han sin stein på Walk of fame i Bergen. DUFTFRIMERKE: Det franske postvesenet har gitt ut et duftfrimerke for å feire den verdenskjente baguetten.. Foto: La Poste Kjøkkenskriveren nr. 3-2024 6 Over kjøkkenbordet

RkJQdWJsaXNoZXIy MTQ3Mzgy