KJØKKENSKRIVEREN nr. 6 - 2024

DIGITAL SAMHANDLING: FORBEDRER KOMMUNIKASJON MELLOM KJØKKEN, SENGEPOST OG PÅRØRENDE Hvordan kan teknologi hjelpe oss som jobber på sykehjem og helseinstitusjoner? Enda viktigere, kanskje, hvordan kan teknologi og «skyen» være til nytte for pasientene og beboerne våre? dagens teknologiske samfunn har digital samhandling blitt en nøkkelkomponent for å forbedre kommunikasjonen innenfor helsevesenet. For institusjonskjøkken, spesielt på sykehus og pleiehjem, er effektiv kommunikasjon mellom kjøkkenpersonell, sengepost og pårørende avgjørende for å sikre at pasienter får riktig ernæring og følger nødvendige dietter. Bruk av apper og digitale plattformer kan revolusjonere måten vi deler informasjon på, spesielt når det kommer til måltidsplaner, ernæringsbehov og spesielle dietter i sanntid. Vi kommer fortsatt over institusjoner som driver sin virksomhet med penn og papir, og som sitter fast i gammeldagse metoder som ikke hjelper verken ansatte eller beboere. Selv kjøkkenmenyer blir sirkulert på papir, i stedet for å bli gjort tilgjengelig via e-post eller digital deling. Gamle, foreldede systemer må oppdateres, slik at sensitiv informasjon er sikker og forskrifter som GDPR (EUs personvernregulativ) overholdes. DIGITAL SAMHANDLING: HVA BETYR DET? Digital samhandling refererer til bruken av digitale verktøy for å kommunisere og samarbeide mer effektivt. Dette inkluderer bruk av apper, nettsider, og andre plattformer som muliggjør umiddelbar og nøyaktig informasjonsdeling. For institusjonskjøkken betyr dette at informasjon om måltider, ernæringsbehov og dietter kan deles raskt og presist mellom kjøkkenpersonale, pleiere og pårørende. DETTE SIER FORSKNINGEN En studie av Hung et al. (2007) introduKjøkkenskriveren nr. 6-2024 48 Tekst: Gunn Helene Arsky, ernæringsfysiolog cand. scient. Ernæring

RkJQdWJsaXNoZXIy MTQ3Mzgy