Millum og det grønne skiftet: – Storhusholdningsbransjen må med

Teknologiselskapet Millum har sammen med sitt datterselskap Matinfo satt seg høye mål for å bidra i kampen mot klimaendringene. Målet er å bidra til en positiv forskjell og skape langsiktige verdier for mennesker og miljø – i egen bedrift så vel som via bedriftene de samarbeider med.

Å omstille både bedriften og bransjen for en mer langsiktig og bærekraftig tankegang er ikke gjort over natten. Millum har det siste året arbeidet frem både interne og eksterne målsetninger.

Først ut var medlemskapet i FN Global Compact i 2018.

— Dette forumet representerer allerede mange ulike bransjer i Norge. Gjennom å delta her ønsker vi å demonstrere vårt engasjement og å nyte godt av kompetansen som finnes i nettverket, sier daglig leder Bjørn Anskau i en pressemelding.

Millums ambisjon når det gjelder samfunnsansvar og bærekraft er ikke begrenset til å ta ansvar i eget hus. Bærekraftsmål nummer ni, som omhandler innovasjon og infrastruktur, blir sentralt.

— Mange av deltakerne i Global Compact er små og mellomstore bedrifter som oss. Vår strategi fremover stiller selvsagt krav til oss internt, men vi ser at der vi kan ha størst effekt er ute hos våre kunder. Lykkes vi med å utvikle løsninger og tjenester som forenkler våre kunders arbeid med å nå bærekraftsmålene de selv har valgt ut, vil effekten av tiltakene øke i takt med hvor mange som tar i bruk løsningene, sier Anskau.

Offensiv på flere fronter

For Millum handler det om å finne gode samarbeidspartnere som jobber mot samme mål.

— Derfor er vi veldig fornøyde med vårt samarbeid med Factlines og TotalCtrl. Med Factlines arbeider vi for å ansvarliggjøre leverandørene og hjelpe de med å formidle samfunnsansvar direkte til sine kunder. Sammen med TotalCtrl har vi jobbet tett med kundene for å se hvor bransjen kan kutte sine utslipp og unødvendig matsvinn.

STORHUSHOLDNING: – Vi tror at vi må ta til oss nye tanker om vi skal klare å drive storhusholdningsbransjen mot en mer bærekraftig fremtid, sier Bjørn Anskau, daglig leder i Millum.

— Det er spennende å se hva vi kan få til i samarbeid med dedikerte og dyktige samarbeidspartnere. Vi tror at vi må ta til oss nye tanker om vi skal klare å drive storhusholdningsbransjen mot en mer bærekraftig fremtid, forteller Bjørn Anskau.

Endringer kan skje når de største er med

De siste årene har det skjedd en endring i bevisstheten hos både innkjøpere, leverandører og forbrukere når det kommer til hvilke krav som stiller til maten som spises. Skal det utgjøre en forskjell er man nødt til å få med de store aktørene i bransjen. Derfor har Millum tatt initiativ i samarbeid med Matprisen om å inkludere storhusholdningsbransjen i diskusjonen. Som sponsorer av Matprisen har de fått opprettet en ny pris, «Årets storkjøkken».

— Skal vi få med alle på et grønt skifte, må forbrukerne stille krav og utfordre de store aktørene innen mat og drikke. Store ord og gode holdninger har ingen nytte hvis man ikke følger opp med konkrete handlinger. Derfor er det viktig at det grønne skiftet kommer lengre enn nisjerestauranter i hovedstaden, stadfester Anskau.

Smarte løsninger sammen med Verdimat

Millum er med på å levere teknologien bak Verdimat. Gjennom dette tiltaket hjelper de til med å formidle overskuddsmat fra produsenter og direkte til kjøkkensjefene.

— Dette er virkelig et positivt tiltak vi er stolte av å være med på. Verdimat knytter sammen produsenter og kjøpere, slik at store mengder overskuddsmat ikke kastes. Verdimat er allerede inne i Millum Procurement og jeg tror og håper at vi får se mer av slike tiltak i tiden fremover, avslutter Bjørn Anskau.

INGEN KOMMENTARER

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR