Norsk mat i verdensklasse på nye frimerker

GOURMET-FRIMERKER: Fra venstre konsernsjef Daniel Skjeldam i Hurtigruten, medeier Bandar Abdul-Jauwad fra Maaemo, konsernsjef Dag Mejdell i Posten og matkunstner Andreas Viestad. Foto: Birger Morken

Alle de nordiske postselskapene gir i disse dager ut frimerker med Nordisk matkultur som tema. Posten Norge har valgt å bruke retter fra Maaemo og fra Hurtigruten som motiver.

Restaurant Maaemo i Oslo er den ypperste eksponenten for det nye, norske kjøkkenet, og fikk for kort tid siden tre stjerner i Michelins restaurantguide. Hurtigruten har lansert et nytt konsept i restaurantene på alle sine skip, og satser på kortreist mat med råvarer fra områdene skipene reiser gjennom.

– Frimerker er på mange måter er lands visittkort. De nye frimerkene har en verdi på 14 kroner, som brukes for porto til brev til Europa. Det er fint å kunne profilere norsk matkultur på denne måten, sier Postens konsernsjef Dag Mejdell i en pressemelding.
De to motivene ble valgt i samarbeid med matkunstneren og matjournalisten Andras Viestad.

– Frimerkene gjenspeiler at norske topprestauranter i dag bruker kortreist norske mat for å skape nye mattradisjoner. Jeg vil takke Posten som synliggjør dette, sier Andreas Viestad.

Retten fra Hurtigruten er Rødbetebyggotto med torsk, grønnkål og bjørkesalt, med Freddy Storaker Bruu, som ansvarlig kokk. Maaemos rett er Sjøkreps på granbar, med Espen Holmboe Bang som kokk.

Fredag 15. april er frimerkene i salg over hele Norge.

Fra fotograferingen av matfrimerkene i fjor høst. Fotograf Mette Randem er i aksjon med assistanse fra designer Kristin Granli og Arnfinn Skåle fra frimerketjenesten i Posten. Foto: Nils Midtbøen
Fra fotograferingen av matfrimerkene i fjor høst. Fotograf Mette Randem er i aksjon med assistanse fra designer Kristin Granli og Arnfinn Skåle fra frimerketjenesten i Posten. Foto: Nils Midtbøen

 

INGEN KOMMENTARER

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR