Norske serveringssteder får hygieneskryt

Illustrasjonsfoto: Pixabay

Etter nedstengninger, skjenkestopp og nye krav til hygiene ser vi nå lys i tunnelen. Hva tar vi med oss ut av pandemien og inn i en ny hverdag? En fersk landsrepresentativ undersøkelse gir nå en pekepinn på hva som forventes av norske serveringssteder – også etter pandemien.  

Den landsrepresentative undersøkelsen er gjennomført av YouGov blant 1006 nordmenn på oppdrag av Initial hygieneservice. Respondentene har svart på hvorvidt de mener hygienerutinene på serveringssteder har vært god underveis i pandemien.

– Gjester og kunder på norske serveringssteder har hatt en god opplevelse av de nye rutinene de har blitt møtt med på restauranter og serveringssteder under pandemien. Spørsmålene vi står ved nå handler om hva vi tar med oss inn i en ny normal hverdag og hva vi kan legge bak oss. Undersøkelsen vi har gjennomført synliggjør nettopp hva nordmenn tenker om hygiene og rutinene de har blitt møtt med på serveringssteder, sier hygieneekspert og administrerende direktør, Espen Agnalt i Initial hygieneservice.

Tommel opp fra gjestene
72 prosent av nordmenn har vært på et serveringssted i løpet av pandemien. Det viser først og fremst at besøk på serveringssteder er viktig for mange nordmenn, selv i en unntakstilstand. Det handler om å oppleve noe sosialt i hyggelige omgivelser med mat og drikke. Dette er et behov vi alle kan kjenne på, så serveringsbransjen står for en viktig samfunnsrolle. Dette være seg restauranter, kaféer, puber eller utesteder.

Espen Agnalt er administrerende direktør i Initial hygieneservice.

Undersøkelsen viser at blant de som har vært på et serveringssted i løpet av pandemien, så sier svært mange seg fornøyd med hygienerutinene de har blitt møtt med.

– Hele 86 prosent mener hygienerutinene har vært gode. I dét legger vi at hygienerutinene har vært enkle å forholde seg til, tilstrekkelig effektive, vi har følt oss helsemessig ivaretatt og det ligger også en forventing om at det ikke har vært «too much». Man synes nemlig ikke hygienerutinene er gode om det blir overfokusert på renholdet eller at det blir for mye hånddesinfeksjon. Her har trolig serveringsbransjen truffet en bra balanse, sier Agnalt og legger til:

– Samtidig er det omtrent 1 av 7 nordmenn som ikke mener hygienerutinene har vært gode nok, så det må vi også ta til oss. Det kan alltid bli bedre, selv om funnene likevel må sies å være positive for bransjen.

God hygiene står øverst på menyen
Nå tror hygieneeksperten at gjester har blitt vant til noen nye hygienerutiner som serveringsbransjen skal ta på alvor.

–  Jeg tror god hygiene vil bli verdsatt enda høyere fremover enn tidligere. Det er strenge krav i utgangspunktet til mattrygghet i Norge, men nå er også den utadvendte hygienen skjerpet. Dette har folk vært veldig fornøyd med, og det er ingen grunn til å stoppe nå.

Lanserer fire tiltak som bør videreføres
Agnalt mener at det nå handler om å finne ut hva som skal videreføres av reelle krav og hva som skal håndteres av hvert enkelt serveringssted.

– Noen tiltak må selvsagt fjernes, som eksempelvis avstanden mellom bordene. Dette er til hinder for inntjeningen til hvert enkelt serveringssted. Men det stiller kanskje enda høyere krav til at resten av hygienerutinene er på plass.

I følge sjefen for Initial hygieneservice er det spesielt fire elementer som bør tas med videre – enten som reelle krav eller som en oppfordring til norske serveringssteder.

– Først og fremst bør syke ansatte holde seg hjemme, og det må vi bli strengere på. Slik er det i barnehagen, hvor de også har en 48-timers regel, og slik bør det også være på serveringssteder. På sikt tjener restauranteiere og -sjefer i serveringsbransjen på at det er lite intern smitte.

– I tillegg må håndhygiene og løsninger for dette videreføres. Vi er nå vant til å desinfisere hendene våre i det vi kommer og forlater et sted – enten det er et kjøpesenter, en flyplass eller en restaurant. Det er ingen grunn til å slutte å ha hånddesinfeksjon tilgjengelig ved inngangen og flere steder i lokalet. I tillegg er selvsagt toaletthygienen viktigere enn noen gang, med rene rom, såpe og papirtørk. Virus og bakterier synes ikke, men det vi alle vet er at rene hender ikke smitter. Overfylte søppelkasser skaper heller ikke et inntrykk av god hygiene.

– Vi må også fortsette med hyppig og effektiv rengjøring av berøringspunkter. Tiden hvor vi gikk over et bord med en våt klut er definitivt forbi.

– Avslutningsvis vil jeg også si at bestilling via app fra bordet er et veldig bra tiltak. Selvsagt vil det variere fra serveringssted til serveringssted, og det er avhengig av restaurantens uttrykk, men dette er effektiv og god hygiene – også for de ansatte. De som har mulighet til å fortsette med dette, bør definitivt se på den muligheten, sier Espen Agnalt.

Kilde: Pressemelding

INGEN KOMMENTARER

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR