Nutshell er kostdatasystemet som stadig spiser seg inn på det norske markedet. Siste kunde i porteføljen er Helse Nord-Trøndelag.
Tekst: Elisabeth Strøm
Nutshell kom på markedet i 2003. Blant de første kundene var St. Olavs hospital og Oslo universitetssykehus Ullevål. St. Olavs hospital bruker fortsatt Nutshell og det gjør også 11 andre sykehus rundt om i landet. 24 kommuner har tatt i bruk kostdatasystemet.
– Vi ønsker selvfølgelig flere kunder, og vi mener vi tilbyr et solid og brukervennlig system som er tilpasset både sykehus, andre institusjoner og matombringing til hjemmeboende, sier Linda Kornstad Nygård, fagansvarlig for Nutshell i Embla AS.
I tillegg kan systemet også benyttes av andre som produserer eller serverer mat, for eksempel kafeer eller cateringfirma.
– Vårt viktigste argument i markedsføringen er at vi bruker moderne teknologi som lett kan gjenbruke data. Den nyeste versjonen har navnet Nutshell 365. Siste versjon er totalrenovert og er basert på moderne teknologi som gir større muligheter for videreutvikling og er svært rask i bruk, sier hun, og tilføyer:
–Vårt system sørger for riktig mat til rett person. Næringsberegningen og allergenmerking skjer fra varen legges inn i systemet inn til den ferdige retten ligger på tallerkenen. Et kostdatasystem gir kontroll på alt fra næringsinnhold og allergenmerking, til forbruk og økonomi.
Tett kontakt
Et annet viktig salgsargument er at systemet er lett å lære og fungerer like godt på pc og nettbrett som telefon. Linda Kornstad Nygård sier de har kunder som forteller at de i lunsjen kan legge inn en oppskrift på telefonen.
– For våre kunder er dette veldig viktig fordi det hører med til sjeldenhetene at ansatte i det offentlige får frikjøpt tid til å jobbe med et kostdatasystem. At systemet på sikt vil frigjøre tid for de ansatte er derimot en annen side av saken som det er viktig for oss å formidle, sier hun.
For mange av kundene er det en fordel at Nutshell er norskprodusert og godt etablert i markedet.
– Vi kan det norske markedet og vet hva som fungerer og ikke fungerer. Vi er en forholdsvis liten bedrift, noe som gjør at vi blir godt kjent med kundene våre. Vi bruker mye tid på oppfølging. Jeg er utdannet sykepleier med ernæringskompetanse og det er noe som kommer godt med og som jeg bruker aktivt i opplæringen, sier Kornstad Nygård.
– En fersk rapport viser at det fortsatt er mange sykehuskjøkken som ikke har tatt i bruk digitale kostdatasystem. Hva tenker du om det?
– Jeg blir ikke særlig overrasket. Jeg har selv jobbet på sykehus og har sittet med penn og fylt inn næringsberegninger av måltider på papir med hjelp av Matvaretabellen. Faren er at registreringene ikke blir nøyaktige. Det er også veldig arbeidskrevende. Med et digitalt system går det raskere, man kan enkelt næringsberegne, få ut kostpris og ikke minst finne ut hvor det er mulig å gjøre besparelser, sier hun.
Helse Nord-Trøndelag har brukt Nutshell 365 i kun noen måneder. Likevel ser de positive endringer.
– Foreløpige tall viser at de allerede er i ferd med å få ned matsvinnet. Det blir veldig spennende å følge med på denne utviklingen framover, avslutter Linda Kornstad Nygård, fagansvarlig for Nutshell.
Kostdatasystemet Nutshell
Grunnlagt: Embla ble grunnlagt i 1991, Nutshell kom i 2000 og systemet ble tatt i bruk i 2003
Antall ansatte: 8
Varemerke: Nutshell, Nutshell365
Land: Norge
Prosent dekning av det norske markedet: Ca. 30 prosent innen sykehus, ca. 7 prosent i kommuner.