Roboten «Bella» – framtidens matvert?

Oslo universitetssykehus, Ullevål, hadde uvant besøk i sommer. I en uke var roboten «Bella» i drift på Barnesenteret og kom på døra med mat og drikke. – Den fungerte litt som en sykehusklovn og lyste opp i sykehushverdagen for barna, sier seksjonsleder Egil Brevik ved hovedkjøkkenet Ullevål.

Tekst og foto: Elisabeth Strøm

«Bella» har tidligere vært testet ut på sykehus i Malaysia og tilbakemeldingene har vært gode. Det er første gang roboten har fått innpass på et norsk sykehus. Noen drar kanskje kjensel på den kattepusaktige roboten. Den har fått noe omtale i norsk presse fordi restauranter i Ålesund og Trondheim har testet ut om den kan avlaste servitørene i en travel hverdag.

Til nrk.no uttaler restaurantsjefen ved Olavstorget i Trondheim at «Bella» var til god hjelp. Servitørene fikk mer tid til kundene da de slapp å bruke tid på å løpe fram og tilbake fra kjøkkenet.

Ingen erstatning

Hva sier så sykepleiere og matverter på en sykehusavdeling til at den framtidige ekstrahjelpen kanskje er en leveringsrobot? Ikke bare går den som en klokke, den synger også bursdagssangen til deg og ber deg vennlig ikke være så innpåsliten når du forsøker å stryke den på ørene.

POPULÆR: – Vår erfaring er at «Bella» er like morsom for ettåringer som 80-åringer, sier Kai Morten Myrbekk i firmaet Tekbot. Her sammen med seksjonsleder Egil Brevik ved hovedkjøkkenet Ullevål og Vidar Arnesen, avdelingsleder Oslo universitetssykehus.

På barneavdelingen på Ullevål kommer den kjørende ned korridoren med et brett med kaffe for anledningen. «Bella» er laget i Kina og snakker foreløpig bare mandarin og engelsk.

Både Egil Brevik og Vidar Arnesen, avdelingsleder Oslo universitetssykehus, var på barneavdelingen for anledningen og fikk selv oppleve roboten i aksjon.

– Det er ikke snakk om at roboter skal erstatte sykepleiere eller ta over omsorgsoppgaver. De skal heller ikke etterligne mennesker. Det handler mer om at man kan ta bort noe av den kjedelige delen av jobben gjennom automatisering, sier Vidar Arnesen.

– Denne roboten kan sammenlignes med en robotstøvsuger eller -gressklipper. Det handler om at all gåingen slike aktiviteter krever ikke er verdiskapende. Ved å automatisere den delen av jobben, sparer man fryktelig mye tid som kunne vært brukt på andre ting, som for eksempel kontakt med pasientene, sier Brevik.

Slitasje, ikke trening

Hovedkjøkkenet ved Oslo universitetssykehus har tidlige målt hvor mange skritt kokkene gikk for å utføre enkle operasjoner. Målingene viste blant annet at personalet brukte 45 minutter på å legge opp 75 porsjoner med laks. Etter gjennomgang og omlegging av rutinene bruker de nå 15 minutter på samme operasjon.

– For dem som tror at det er mye helse i å gå mange skritt på betonggulv i løpet av en arbeidsdag, så er svaret nei. Skal man komme i bedre form, må treningen legges til fritiden, sier Brevik.

Viktig å teste ut ny teknologi

For å kunne ta i bruk «Bella» må en del infrastruktur tilrettelegges. På Ullevål, for eksempel, vil dørstokker sette unødvendige begrensninger for roboten. Med nytt sykehus på trappene kan det tilrettelegges for bedre framkommelighet. Andre sykehus, som for eksempel St. Olavs hospital har tatt i bruk AGV. De er avhengig av blant annet magneter i gulv for å finne fram. Det trenger ikke «Bella». Det eneste hun trenger er en runde på ladestasjonen etter 12 timers arbeid.

– Det er ingen tvil om at «Bella» kunne ha vært en god avlaster for matvertene. Roboten frakter mat og drikke til pasientens dør, og så kjører den tilbake med oppvasken til postkjøkkenet. Man kan se for seg at når roboten kommer til døra, får sykepleieren beskjed om at maten er klar til servering. På den måten overtar ikke roboten sykepleiernes oppgaver.

Om «Bella» blir fast inventar på Oslo universitetssykehus i framtiden, er foreløpig usikkert. Ifølge Kai Morten Myrbekk i firmaet Tekbot koster «Bella» 200.000 kroner. Hun kan også leases.

SØT STEMME: Ikke bare går den som en klokke, den synger også bursdagssangen til deg. Egil Brevik får beskjed med vennlig stemme om ikke være så innpåsliten når han stryker den på ørene.

– Det er uansett spennende å prøve ut ny teknologi. I vår bransje er det viktig å få inspirasjon, for vi vil jo veldig gjerne henge med i utviklingen. Vi må ikke være redde for å prøve og feile, sier Vidar Arnesen.

Barn positive til roboter

Tidligere studier fra NTNU i Trondheim viser at barns holdninger til roboter var positive. Hvis roboten er høy og har et menneskelignende utseende kan de oppleves som litt skremmende. Har den en klar oppgave, blir den mindre skremmende og lettere å forholde seg til. Barna skjønner hva som er funksjonen.

– Vår erfaring er at «Bella» er like morsom for ettåringer som 80-åringer, sier Kai Morten Myrbekk. På nettsidene til Tekbot omtales «Bella» som «Europas beste og søteste leveringsrobot».

Artikkelen sto på trykk i Kjøkkenskriveren nr. 4/22

 

 

 

 

INGEN KOMMENTARER

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR