Matomsorgsprisen til Henning Stordal

Henning Stordal, prosjekt- og driftsdirektør i Fazer Food Services AS, er blitt tildelt Matomsorgsprisen 2010. ”En kvalitetskantine er ikke en dyrere kantine, tvert imot” – er hans ledemotto.

 – Den kommersielle siden av vår bransje er veldig flinke til å skryte av seg selv. De som er budsjettorienterte og arbeider med matomsorg, og som står på jevnt og trutt kommer sjelden fram i rampelyset. Med dette som bakteppe, så er det enkelt å forstå at Matomsorgsprisen er en viktig anerkjennelse for dem som gjør noe utenom det vanlige, sa juryleder Janicke Gurijordet på vegne av den uavhengige juryen.

Nye konsepter

Stordal har, siden har gikk over til kantinebransjen for 12 år siden, arbeidet systematisk og målrettet med å med å oppgradere kantinene til personalrestauranter. Han er kompromissløs med hensyn til kvalitet: Hans filosofi er at det er bedre med et mindre, variert og godt kvalitetstilbud enn et for bredt tilbud hvor man ikke klarer å opprettholde kvalitet over tid. ”En kvalitetskantine er ikke en dyrere kantine, tvert imot” – er hans ledemotto.

Stordal har innført nye konsepter som har gagnet hele bransjen, bl.a. et eget frokostkonsept, kaffebarer og deli-konsepter, det vil si ferdiglagde råvarer som kun trenger sluttilberedning hjemme – og som kundene kan kjøpe med seg hjem fra arbeidsstedet, heter det i en pressemelding.

Miljøpioner

Stordal startet sin pionérinnsats allerede ved sin inntreden i kantinebransjen, da som ansvarlig for Storebrands kantiner på Filipstad brygge i 1998, ved å satse på serveringsøyer og store salatbarer.

Fra dag én ble han også miljøpionér ved å stille krav til at salatbaren skal inneholde minimum 80 prosent rene produkter ”uten tilsmussing av usunne oljer/dressinger”. Storebrands personalrestaurant ble umiddelbart et referanseanlegg. De senere år har han tatt fatt på å systematisere sunnhetskonsepter. Som miljøansvarlig i Fazer Food Services er han en pådriver for å utvikle et miljøsertifiseringskonsept som er tilrettelagt for bransjen som gjør det umulig bare blindt kjøpe seg en eller annen form for sertifisering.

Men minst like viktig: Hans leveregel er at en kantine/personalrestaurant aldri blir bedre enn de ansatte som jobber der. Skal man skape glade og fornøyde kunder, så må man sørge for at man har glade og fornøyde medarbeidere som ivaretar kvalitet og omsorg for mat og mennesker. Han bruker derfor mye tid på rekruttere, utvikle og motivere sine medarbeidere, og er like bevisst på medmenneskelige egenskaper som faglige kvalifikasjoner.

Stordal har fortsatt sin pionérinnsats i 2009–10 ved å videreutvikle personalrestauranten til ”hotel lounge” i Storebrands nye hovedkontor, og han er en ressurs for byggeiere, arkitekter og eiendomsutviklere som ønsker å skape vellykkede, integrerte serveringsløsninger i sine bygg.

Merittert kokk

Henning Stordal var en merittert kokk og kjøkkensjef før han entret kantinebransjen. Bl.a. ble han i 1988 kåret til ”Årets kjøkkensjef”, og sto i fremste rekke da den norske restaurantbransjen tok det store løftet og norske kokker etablerte seg i verdenseliten. Bl.a. har han vært formann for prøvenemnda i kokkefaget i 15 år, og med Stordal som kjøkkensjef ble hans tidligere arbeidsgiver kårets til årets opplæringsbedrift av NHO.

Matomsorgsprisen

Det er sjette gang Matomosorgprisen deles ut. Vinneren får et originaldesignet diplom, et stipend på kroner 30.000 gitt av Kost- og ernæringsforbundet og Tine og et kunstverk gitt av Vanebo Fagpresse AS. Juryen består av leder Janicke Gurijordet, kjøkkensjef ved Nøtterøy sentralkjøkken, organisasjonskonsulent Bente Faustino i Kost- og ernæringsforbundet og Odd H. Vanebo, seniormedarbeider i Horeca.

Billedtekst:

Prisvinneren sammen med juryen. Fra venstre: Janicke Gurijordet, Henning Stordal, Bente Faustino og Odd H. Vanebo

 

Ansvarlig redaktør: Elisabeth Strøm Tlf.: 911 55 994
Kjøkkenskriveren utgis av Kost- og ernæringsforbundet

INGEN KOMMENTARER

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR