De 3 Stuer Vår Energi er Årets Matgledebedrift

ÅRETS MATGLEDEBEDRIFT: Fra venstre: Matfaglig ansvarlig TINE Partner Pål Jetmundsen, kjøkkensjef Vår Energi Monika Bondhus og juryformann og Bocuse d’Or-vinner, Ørjan Johannessen.

Vinner i den tradisjonsrike konkurransen TINE® Årets Matgledebedrift ble kåret torsdag 28. oktober. Førsteplassen gikk til De Tre Stuer Vår Energi, 2. plass til Mat so klart og 3. plass til Grilstad AS. 

TINE® Årets Matgledebedrift er en tradisjonsrik konkurranse som har vært avholdt 14. ganger. Nytt av året er at vinneren av årets konkurranse kåres både blant TINE Partners serverings- og industrikunder. Serveringskundene ble vurdert ut i fra den totale matgleden de formidler til gjestene. Industrikundene ble vurdert ut fra lansering av et nytt produkt med ost.

ÅRETS MATGLEDEBEDRIFT: Fra venstre: Matfaglig ansvarlig TINE Partner Pål Jetmundsen, kjøkkensjef Vår Energi Monika Bondhus og juryformann og Bocuse d’Or-vinner, Ørjan Johannessen.

– Vi i juryen har igjen hatt et ekstremt vanskelig valg, da det har vært en svært jevn konkurranse med mye matglede, sier jurymedlem og matfaglig ansvarlig i TINE Partner, Pål Jetmundsen.


Kjent for sine elleville påfunn

Vinneren av  konkurransen ble De 3 Stuer Vår Energi i Sandnes.

– Hos vinneren investeres det stort i matglede som dokumenteres rikelig. Stedet er kjent for å stelle i stand et hav av elleville påfunn og er dagens høydepunkt for mange av kundene. Så kjent er de at de ble spurt om å ta på seg et oppdrag for næringsforeningen i samme by – selvsagt med stor suksess, det også. Bondens marked slo skikkelig godt an, heter det i juryens begrunnelse.

Å vinne TINE® Årets Matgledebedrift 2021 betyr utrolig mye for gjengen på Vår Energi.

 – Det er en enorm anerkjennelse for all den jobben vi legger ned i å skape matglede for gjestene våre hver dag. Denne prisen bekrefter at vi klarer å skille oss ut, og at lunsjen blir dagens høydepunkt for kunden. Dette er en lagseier som vi er utrolig stolte over, sier en lykkelig kjøkkensjef ved Vår Energi, Monika Bondhus. 

Matglede og kvalitet står i høysetet 

Hos sølvvinneren, Mat so klart på Gol, er kvalitet og god fagkunnskap på mat og drikke viktig.

Ferske lokale råvarer blir prioritert, men også egenproduserte retter, konditorprodukter og gode oster – som er en viktig del av konkurransen. Stedet inkluderer også elever som trenger et pusterom fra den vanlige skoledagen. De tar også ansvar for rekrutteringen til kokk- og konditoryrket ved å ta inn lærlinger i familiebedriften. 

SØLVVINNERE: fra venstre: Matfaglig ansvarlig TINE Partner Pål Jetmundsen, daglig leder Mat so klart Martha Nistad og juryformann og Bocuse d’Or-vinner Ørjan Johannessen.

Mat so klart bruker dyktige leverandører på en positiv måte, med intern kursing fra for eksempel TINE, Nortura og Bama – i tillegg til at de har stor interesse for lokale leverandører. Matgleden står i høysetet, og de tilbyr kvalitetsprodukter til både lokalbefolkningen og besøkende på hyttene i nærområdet.

– Er du i nærheten, anbefaler vi at du tar en tur innom denne hyggelige bedriften. Og kanskje er det også verdt en omvei? Det mener i alle fall juryen, for her finner du både kafé, delikatessebutikk og catering samt deilige søtsaker laget at stedets egen konditor – som også lagde Nordens beste dessert og kake i 2017.

Matglede er hverdagsglede 

Tredjeplassen gikk til et team som er stolt av å skape matglede i hverdagen, Grilstad AS på Ranheim, noe som gjenspeiles i deres visjon: «Matglede er hverdagsglede».

Årets utfordring i konkurransen var å lansere et nytt produkt – med ost fra TINE. Juryen ble svært imponert over bedriftens produktnyhet «Butcher burger» med TINE® Norsk Cheddar, som smakte veldig godt sammen med sprøstekt bacon, friske salatblader, rødløk og sylteagurk.

BRONSEVINNERE: Matfaglig ansvarlig TINE Partner Pål Jetmundsen, marketingsjef Grilstad AS Sindre Tanum og juryformann og Bocuse d’Or-vinner Ørjan Johannessen.

– Det jobbes godt i alle ledd i verdikjeden, spesielt ved å skape engasjement i salgsleddet. Teamet er svært flinke på digitale kanaler og «angriper» (i positiv forstand) kunden fra flere hold. De utforsker hele tiden nye muligheter og jobber også godt sammen med industrien. De ansatte skal være stolte av det som lages/produseres, og bedriften setter hele tiden gleden og opplevelsen for kunden svært høyt, heter det i begrunnelsen.

Delt fjerdeplass

Årets 4. plass gikk til de andre tre finalistene:  Toma FS avd. Badehusgata 37, Stavanger, Mills AS, Oslo, og  H.M. Kongens Garde Forpleining Huseby leir, Oslo.

Matfaglig inspirasjon

Nå venter flotte premier. Vinnerne får en matfaglig tur til konkurransen Bocuse d’Or i Budapest mars neste år. Sølvvinnerne får en matfaglig tur med reise og overnatting til mesterkokk Ørjan Johannessen og Bekkjarvik Gjestgiveri. Bronsevinnerne får en matfaglig inspirasjonsdag med TINE Partners egen konditor Bernhard Azinger og kokk og matfaglig ansvarlig Pål Jetmundsen på TINE sitt matfaglige senter i Oslo, inkludert reise og overnatting. 

 

 

 

 

 

INGEN KOMMENTARER

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR