Smoothie med yoghurt fra Findus gikk av med seieren i konkurransen om beste nyskapende industriprodukt mot storhusholdninger. Kåringen foregikk på Nordnorsk Storhusholdningsmesse i Tromsø.
Av de påmeldte produktene blant årets utstillere ble følgende produkter rangert:
1. Plass – Findus Norge AS – divisjon Foodservice
Smoothie med yoghurt
Produktet er en frukt- og bærblanding som er ”panert” med yoghurt. Eneste tilberedning storkjøkken trenger å gjøre er å tilsette juice, og så kjøre dette i blender 30-60 sek. før servering.
En kraftfull, sunn og energirik blanding som gir matlyst til både friske, syke og eldre mennesker som skal bespises inne storhusholdning. Finnes i to varianter.
Juryens begrunnelse:
• Enkelt produkt som alle kan bruke. Kan ikke gjøre noe galt.
• Arbeidsbesparende!
• Jevn kvalitet / standardisert med godt sluttprodukt
• God økonomi
• Markedspotensialet vil være godt med rett markedsføring
2. Plass – Bama Storkjøkken
Sous Vide Rustikkgrønnsaker
Kålrot, Pastinakk, Gulrot og Selleri, ferdig til bruk, kokt al dente.
Juryens begrunnelse:
• Innovativt produkt med stort markedspotensiale
• Enkelt å lage
• God smak
• Men ujevn kvalitet, for stor størrelse trekker noe ned
3. Plass – Nortura BA
Livèche utbenet kyllinglår med skinn.
Livèche kylling er saftig og velsmakende kyllingkjøtt av ypperste klasse.
Juryens begrunnelse:
• Smalt markedspotensiale, p.g.a det trengs mer matkunnskap/kompetanse om mat
• Kvaliteten er veldig bra
• Arbeidsbesparende
• For de som kan bruke dette er det god potensiale
• Godt produkt
I juryen satt følgende personer:
Rune Harper, Radisson Blu, Tromsø, Kiku Frederiksen, Grand Nordic Hotell, Tromsø og Roy Olsborg, Restaurant Compagniet, Tromsø
Ansvarlig redaktør: Elisabeth Strøm Tlf.: 911 55 994
Kjøkkenskriveren utgis av Kost- og ernæringsforbundet