NorgesGruppen tar ernæringsansvar

«Vi gir deg en bedre hverdag» er slagordet til Norges største handelshus. Nå ønsker NorgesGruppen å bli en dagligvarekjede som tar folkehelsen på alvor og har mål om å bli best på sunn mat.

Nesten 40 prosent av det nordmenn handler og spiser kommer fra butikker som NorgesGruppen eier. Det være seg Kiwi, Meny, Spar og Joker. Undersøkelser viser at nordmenn er opptatt av å spise sunt. Nå ønsker NorgesGruppen å hjelpe oss til å ta de riktige valgene i butikken.

–NorgesGruppen er opptatt av å ta samfunnsansvar. Vi jobber for å bli klimanøytrale og er opptatt av etisk handel. Det er naturlig at vi også inkluderer ernæring og helse i denne delen av vårt arbeid, sier NorgesGruppens egen ernæringsfysiolog, Aina Marie Lien.

Hun ble ansatt i fjor og har bakgrunn både fra sykehus og næringsmiddelindustrien. I NorgesGruppen har hun tittelen Fagsjef sunnhet og ernæring.

På et seminar før jul på Nofima fortalte hun at NorgesGruppen er i ferd med å utarbeide en egen ernæringsstrategi.

–Vi ønsker å gjøre det enklere for våre kunder å ta de sunne valgene når de handler i våre 1750 dagligvarebutikker rundt om i landet. Vi ønsker å bidra til et sunnere og mer variert kosthold i befolkningen, sier Lien, som foreløpig holder tett om detaljene i den nye strategien.

Generelt kan hun fortelle at ernæringsstrategien skal støtte opp om myndighetenes kostråd og være styrende for kjedens overordnede arbeidet, både innad og utad i forhold myndigheter og samarbeidspartnere.

Tre hovedområder

Vi er opptatt av sunnhet og tar flere sunne valg i dag enn bare for noen tiår tilbake. Likevel kan folkehelsen bli bedre. Myndighetene er bekymret over at en rekke livsstilssykdommer øker i befolkningen, som fedme, diabetes 2 og enkelte typer kreft og hjerte- og karsykdommer.

NorgesGruppen trekker fram tre områder som de mener kan være med å bedre folkehelsen; Bidra til at folk spiser mer frukt og grønt, velger fisk oftere og prioriterer grove kornprodukter i brødhyllene.

– Alle kjedene satser på frukt og grønt. Kiwi sin nøkkelhullkampanje har bidratt til at nesten alle kjenner Nøkkelhullet. Meny viser vei når det kommer til fersk fisk. Dette tas et skritt videre. Med et bredere tilbud av ferskpakket fisk, både i supermarked og lavpris, er det enklere å velge fisk til middag, tror Lien.

Et annet satsingsområde er å løfte ernæringsinnholdet i egne merkevarer. Blant annet skal alle egne merkevarer være frie for palmeolje.
Lien poengterer at ernæringsstrategien skal fokusere på hele kostholdet, mer enn på enkeltprodukter. Et viktig ledd i dette arbeidet blir å få til enda tydeligere merking av produkter, samt et stort sortiment av nøkkelhullsmerkede matvarer.

Mindre fett, salt og sukker


Ifølge myndighetens kostråd bør vi spise mindre fett, sukker og salt. Både Norge, EU og WHO jobber for å få ned saltforbruket som i dag er høyere enn anbefalingene. Dette er noe NorgesGruppen vil bidra med gjennom sin nye ernæringsstrategi.

–Kjøtt og brød er de største kildene til salt i kostholdet. Vårt eget bakeri Bakers har lansert et nytt og grovere brødsortiment med lavere saltinnhold. Det er inspirerende for oss at Kiwibrødet 100% grovt er det fjerde største brødet i Kiwi og ble kåret til Norges sunneste brød i et test i fjor, forteller Aina Marie Lien, fagsjef for sunnhet og ernæring i NorgesGruppen.

 

Ansvarlig redaktør: Elisabeth Strøm Tlf.: 911 55 994
Kjøkkenskriveren utgis av Kost- og ernæringsforbundet

INGEN KOMMENTARER

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR