Sporbarhet – en ny trend i offentlig sektor

 

Unilever Food Solutions har funnet ut at deres ferdigproduserte varer, som Knorr’s fond – flytende kalvekraft – er mer klimasmart enn sammenlignbare produkter laget fra bunnen av. Kan dette få konsekvenser for institusjonskokkfaget?

Hvor kommer maten fra, hva inneholder den, hvem tjener på den og hva gjør den med naturen? Å kunne spore maten vi spiser er ikke bare en trend for kortreist mat. Vi vil også kjenne til råvarens opprinnelse når det gjelder mat som kommer langreist fra. Dette er noe vi i dag for eksempel kjenner godt fra kaffebransjen. Flere og flere bransjer og bedrifter ønsker å vise samfunnsansvar.

Anbudskriterium

Unilever Food Solutions er en av verdens største leverandører av konsepter og merkevarer til storkjøkken, både i privat og offentlig sektor. Til tross for stort fokus på pris, mener konsernet å se et økt fokus på bærekraftighet også i offentlig sektor, for eksempel i de største helseforetakene, Forsvaret og fengselsvesenet.

– Dette er bra og dette må i mye større grad også løftes opp som et kriterium ved innkjøp, mener Country Manager Morten Karlsen i Unilever Norge.

Unilever har siden 1998 hatt et eget program som heter ”Growing for the future”. Programmet har konsekvenser for råvareproduksjonen, men også distribusjon, avfallshåndtering, transport og logistikk. Unilever ønsker nå i mye større grad å kommunisere temaet bærekraftighet tydeligere ut enn det som har vært gjort tidligere.

 

Klimasmart

Unilever Food Solutions har som hovedvisjon å doble størrelsen på virksomheten og samtidig halvere miljøbelastningen i alle leddene i verdikjeden innen 2015.

– Hvordan er dette forenlig?

– Nøkkelen til å kunne realisere en slik visjon er å inspirere kunder og forbrukere til å velge en mer bærekraftig måte å leve på ved å velge riktige produkter, sier Karlsen.

For eksempel ser konsernet etter nye måter å tilberede maten på som bruker mindre vann og energi eller nye former for emballasje som gir mindre avfall.

Unilever har i første omgang gått alle Knorr-produktene sine etter i sømmene og relanserer 21 nye sauser i vår. Formålet har vært å heve råvarene og produktene for å finne bedre og mer bærekraftige løsninger som minsker miljøbelastningene. Som et ledd i dette arbeidet, har Unilever sett på det totale CO2-utslippet i hele produksjonskjeden fra åker til tallerken.

– Det som overrasket oss er at de ferdigproduserte varene slipper ut vesentlig mindre CO2 enn andre sammenlignbare produkter som blir laget fra bunnen av på kjøkkenet. For eksempel gjelder dette Knorr’s fond – flytende kalvekraft.

– Så kokker i offentlig sektor som ønsker å minske miljøbelastningene bør velge ferdigprodukter fra Unilever i stedet for å lage maten fra bunnen av?

– Resultatet bør være en vekker. Våre produkter er både tids- og personalbesparende, samtidig som de er mer klimasmarte, mener han.

Morten Karlsen har jobbet snart to år i konsernet og har bakgrunn som innkjøpsansvarlig i hotellkjeden Choice.

– Hvilke konsekvenser kan dette få for kokkeyrket?

– Vi har fokuset rettet mot storhusholdning og ser at produkter som er lett å tilberede gjør det også enklere å oppnå et jevnere sluttprodukt. Det er viktig i en hektisk kjøkkenhverdag, mener Karlsen, og tilføyer at ”hjemmelaget” eller laget fra ”bunnen av” ikke har en entydig definisjon.

 

Få opp engasjementet

Veien mot bærekraft krever felles innsats.

– I Unilever Norge er vi 18 ansatte. Vi utgjør bare en brikke, men vi ønsker å få til en trend. For å få til bærekraftighet må myndighetene på banen, det må settes ned arbeidsgrupper i industrien som kan jobbe sammen om felles mål, både globalt, men også på nordisk nivå.

I følge Karlsen er både Finland og Sverige foregangsland når det gjelder å satse på bærekraftige matvarer.

– Er det en kamp mellom selskaper om å ligge i front for å kapre miljøbevisste forbrukere?

– Innenfor storhusholdning vil jeg heller si at det er for lite. Vi må i mye større grad utfordre hverandre og få til et skikkelig engasjement, avslutter Morten Karlsen.

Hele artikkelen kan leses i Kjøkkenskriveren nr. 4/11.

Illustrasjonsfoto: Schutterstock

Ansvarlig redaktør: Elisabeth Strøm Tlf.: 911 55 994
Kjøkkenskriveren utgis av Kost- og ernæringsforbundet

INGEN KOMMENTARER

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR